Bolehkah Teknologi Suria Terapung Bertahan Di Laut?

Berdasarkan petikan di BBC.Com, Indonesia adalah sebuah negara yang mempunyai lebih daripada 10,000 pulau, jadi membekalkan seluruh negara dengan elektrik adalah satu cabaran yang besar.

Lebih daripada sejuta orang tidak disambungkan ke grid elektrik sama sekali. “Mereka yang tidak mempunyai elektrik tinggal di pulau terpencil, jadi dalam keadaan ini sukar untuk menyambungkan kabel kepada mereka dan sukar untuk memasang penyelesaian mahal lain seperti turbin angin,” kata Luofeng Huang, pensyarah dalam kejuruteraan mekanikal di Universiti Cranfield.

Tenaga suria adalah satu pilihan untuk membekalkan pulau-pulau itu dengan tenaga. Ia telah menjadi jauh lebih murah dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA) mengatakan bahawa ia menjadi pilihan termurah untuk loji janakuasa elektrik baharu

Tetapi ladang solar mengambil banyak ruang – ruang yang mungkin lebih baik digunakan untuk perumahan, pertanian dan perniagaan.

Oleh itu, saintis dan jurutera sedang mengusahakan cara untuk memasang panel solar di permukaan laut, memberikan kuasa kepada mereka yang tinggal di pesisir pantai berdekatan.

“Solar terapung sangat mudah kerana ia hanya boleh diletakkan di atas air, dan jika anda memerlukan lebih banyak elektrik, anda boleh memasang lebih banyak panel solar,” kata Encik Huang.

Solar terapung telah pun digunakan di beberapa tapak di seluruh dunia, tetapi di tasik, bukannya di laut. Sebabnya jelas ombak boleh dengan mudah membadai dan merosakkan panel solar. Tetapi penyelidikan dan ujian sedang dijalankan untuk mencari cara mengekalkan ketahanan panel solar  dan berfungsi dalam air yang kasar.

Syarikat Belanda-Norwegia SolarDuck, sebagai contoh, bekerjasama dengan syarikat tenaga Jerman RWE untuk membina loji solar terapung di ladang angin Laut Utara. Syarikat itu berkata ia akan menjadi loji suria terapung luar pesisir terbesar di dunia, dengan kapasiti untuk menggerakkan beberapa ratus rumah.

Panel solar akan diletakkan di atas platform yang dinaikkan beberapa meter di atas permukaan laut. Loji itu, yang akan beroperasi pada 2026, akan menggunakan kabel sedia ada untuk ladang angin untuk menghantar semula elektrik ke pantai.

Sementara itu, Ocean Sun telah membangunkan pelantar terapung, di mana panel solar diletakkan di atas tapak yang melentur apabila ombak melintas di bawahnya.

“Ia mempunyai kesan bahawa ia melembapkan ombak, dan ia menghalang pemecahan ombak,” kata pengasas dan ketua eksekutif Borge Bjorneklett.

Dia mengatakan bahawa, kerana panel terletak rata, daya yang bertindak ke atasnya berkurangan. Berada dekat dengan air laut juga menyejukkan sel, yang meningkatkan prestasinya.

Kedua-dua Ocean Sun dan SolarDuck sedang melihat untuk menempatkan ladang solar di samping turbin angin, yang akan melancarkan aliran elektrik apabila angin tidak bertiup.

Encik Huang berhujah bahawa kedua-dua pendekatan ini mempunyai kelemahan. Dengan mengangkat panel di atas permukaan laut, sistem SolarDuck boleh menjadi penyelesaian yang lebih mahal.

“Jika anda mengangkatnya, anda memerlukan sokongan yang sangat kuat, jadi ia hanya akan menelan belanja yang terlalu banyak,” katanya.

SolarDuck mencabar tuntutan itu.

“Menyampaikan teknologi kami pada kos tenaga yang kompetitif terbina dalam setiap langkah proses reka bentuk,” kata Koen Burgers, ketua eksekutif SolarDuck.

“Kami juga dapat menyesuaikan teknologi kepada keadaan persekitaran tempatan untuk mencari keseimbangan optimum antara prestasi dan kos,” tambahnya.

Bagi sistem Ocean Sun, Encik Huang tidak yakin bahawa pendekatan itu akan melindungi panel daripada kerosakan gelombang secukupnya.

Encik Bjorneklett mengakui bahawa sistem syarikatnya mungkin tidak sesuai untuk Laut Utara dengan ombak 30 kaki (9m). Tetapi dia berkata sistem itu telah terselamat daripada taufan kategori empat semasa ujian di dalam takungan.

“Kami percaya lokasi berhampiran pantai, dengan penglibatan negeri-negeri yang bentuk muka buminya terdiri perairan laut adalah lebih menarik,” katanya.

Pasukan Encik Huang di Universiti Cranfield sedang mengusahakan loji suria luar pesisir alternatif, yang menurutnya akan kukuh dan murah.

Dengan rakan kongsi akademik dan komersial di Indonesia, mereka berharap dapat mengadakan sistem demonstrasi di Lautan Hindi dalam masa 12 bulan.

Dipanggil Solar2Wave, ia akan mempunyai pemecah ombak terapung di hulu panel solar yang, kata Encik Huang, mempunyai kesan mengurangkan ketinggian gelombang kira-kira 90%.

Gelombang yang dikurangkan kemudiannya bergerak melalui zon penampan kawasan kecil air yang tertutup yang seterusnya mengurangkan kuasa gelombang sebelum ia mengenai panel solar itu sendiri.

Kuncinya adalah untuk memastikan pemecah ombak itu murah, “Sebarang kerosakan akan berada di bahagian pemecah ombak, yang murah dan sangat mudah untuk diganti dan diselenggara,” kata Encik Huang.

Walaupun kos pemasangan dan penyelenggaraan mana-mana ladang suria lautan akan menjadi tinggi, sedemikian, dalam banyak kes, akan menjadi satu-satunya cara untuk membekalkan tenaga boleh diperbaharui di beberapa bahagian dunia yang padat dengan penduduk.

“Sebagai contoh, di Singapura kos tanah adalah sangat tinggi dan mereka telah pun menggunakan sebahagian besar kawasan permukaan atas bumbung mereka,” kata Encik Bjorneklett.

“Jika mereka boleh menggunakan permukaan lautan di luar Singapura, ia sebenarnya satu-satunya cara untuk membekalkan tenaga boleh diperbaharui dengan harga berpatutan, dan terdapat situasi yang sama di bahagian besar Asia Tenggara yang lain juga.”

Ladang solar juga boleh diletakkan jauh di laut di mana ia boleh berfungsi sebagai tempat mengisi minyak untuk kapal elektrik.

Pasti ada banyak potensi,” kata Luofeng Huang dari Cranfield. “Semua orang mahu menyelesaikan perkara ini, jadi kami berusaha keras dan ia seperti satu pertandingan untuk melihat siapa yang boleh membawa reka bentuk pertama yang berjaya.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *