Tangram, Permainan Teka-Teki Kanak-Kanak Yang Membantu Mengembangkan Kemahiran Berfikir Matematik

Berdasarkan petikan di ChannelNewsAsia.Com, penyelidik telah mendapati bahawa Tangram boleh membantu pemikiran visual dan geometri pelajar dan juga kemahiran aritmetik mereka. Ia juga merupakan cabaran yang menyeronokkan dan kreatif yang telah menemui jalan ke Instagram dan TikTok, kata ahli matematik ini.

Kenyataan yang dibuat berdasarkan pemerhatian yang dilakukan di Sydney dengan persoalan pernahkah anda bermain permainan teka-teki Tangram?

Saya masih ingat, sebagai seorang kanak-kanak, terpesona dengan bagaimana hanya tujuh segi tiga kayu mudah dan bentuk lain boleh menawarkan hiburan yang tidak berkesudahan. Tidak seperti Lego, kepingan Tangram tidak bercantum bersama, dan tidak seperti kepingan teka-teki jigsaw, mereka tidak membentuk gambar-gambar seperti yang diberi contoh.

Sebaliknya, Tangram menjemput anda untuk menyesuaikan semua kepingan bersama-sama untuk membentuk pelbagai jenis bentuk. Anda boleh membuat bentuk anda sendiri atau anda boleh cuba membentuk bentuk yang telah dibuat oleh orang lain.

Sebagai contoh, berikut ialah satu cara untuk membentuk bentuk angsa menggunakan kepingan Tangram. Tetapi ia bukan satu-satunya cara untuk membuat angsa.

Tangram boleh diakses tetapi mencabar, dan alat pendidikan yang sangat baik. Ia masih digunakan di sekolah hari ini untuk membantu menggambarkan konsep matematik dan membangunkan kemahiran berfikir matematik. Ia juga mempunyai satu atau dua paradoks.

ASAL USUL TANGRAM STRETCH KEMBALI KE CINA ABAD KETIGA

Tangram ialah salah satu daripada banyak teka-teki penyusunan semula yang telah muncul sepanjang zaman.

Teka-teki penyusunan semula yang paling awal diketahui, Stomachion, telah dicipta oleh ahli matematik Yunani Archimedes 2,200 tahun yang lalu dan popular selama berabad-abad di kalangan orang Yunani dan Rom. Ia terdiri daripada 14 kepingan teka-teki yang boleh dimuatkan bersama dalam bentuk pelbagai bentuk. Terdapat 536 cara berbeza untuk menyesuaikan kepingan bersama-sama sebagai segi empat sama.

Kemudian terdapat Eternity Puzzle, dikeluarkan pada tahun 1999, yang terdiri daripada 209 kepingan teka-teki biru yang bersama-sama membentuk bentuk seperti bulatan besar. Ia sangat popular dan terjual 500,000 salinan di seluruh dunia, mungkin disebabkan oleh £1 juta (AS$1.2 juta) yang dijanjikan kepada sesiapa yang pertama kali menyelesaikannya.

Kurang dari setahun kemudian, ahli matematik Alex Selby dan Oliver Riordan menyelesaikan teka-teki dan menuntut hadiah. Pencipta teka-teki itu, Christopher Monckton yang kontroversi, berkata pada masa itu dia terpaksa menjual rumahnya untuk mendapatkan hadiah wang.

Asal usul Tangram bermula sejak abad ketiga ahli matematik Cina Liu Hui. Di antara banyak pencapaian lain, Liu Hui menggunakan penyusunan semula bentuk geometri untuk menerangkan fakta matematik dengan elegan seperti Peraturan Gougu, juga dikenali sebagai Teorem Pythagoras.

Pendekatan penyusunan semula geometri ini kemudiannya terbukti dalam penciptaan meja jamuan Cina abad ke-12 iaitu meja segi empat tepat direka untuk disusun mengikut corak yang mungkin menggembirakan atau menghiburkan tetamu makan malam.

Versi berbeza, yang dikenali sebagai meja rama-rama, telah dipopularkan pada awal abad ke-17 dan menampilkan pelbagai bentuk yang lebih luas. Set meja yang masih hidup boleh dilihat di Taman Lingering (Liu Yuan) yang merupakan sebahagian daripada tapak Warisan Budaya Dunia UNESCO di Suzhou.

DIPOPULARKAN SEBAGAI PERMAINAN TEKA-TEKI

Menurut Buku Tangram oleh Jerry Slocum dan pengarang lain, Tangram telah dipopularkan sebagai permainan teka-teki sekitar tahun 1800.

Mereka melaporkan pencipta, orang Cina yang tidak dikenali menggunakan nama pena Yang-Cho-Chu-Shih, menerbitkan Ch’i chi’iao t’u yang bermaksud gambar menggunakan tujuh keping pintar, sebuah buku yang mengandungi ratusan teka-teki Tangram bentuk.

Ini mencetuskan kegilaan terhadap permainan di China. Buku teka-teki Tangram yang lain tidak lama kemudian diterbitkan, dengan beberapa akhirnya pergi ke Jepun, Amerika Syarikat dan England, di mana ia telah diterjemahkan dan diperluaskan.

Pada tahun 1817 dan 1818, kegilaan Tangram merebak seperti api ke Perancis, Denmark dan negara-negara Eropah yang lain. Minat seluruh dunia terhadap Tangram telah berterusan sejak itu.

ALAT PENDIDIKAN YANG MEMPUNYAI PARADOX ATAU DUA

Populariti Tangram yang berkekalan mungkin sebahagiannya disebabkan ia membenarkan begitu banyak bentuk dengan sedikit kepingan.

Penyelidik telah mendapati bahawa Tangram boleh membantu pemikiran visual dan geometri pelajar dan juga kemahiran aritmetik mereka. Tangram boleh membantu dalam penilaian pembelajaran bahasa bertulis kanak-kanak dan kemahiran pengawalan emosi mereka.

Bagi kebanyakan orang, bagaimanapun, Tangram hanyalah cabaran yang menyeronokkan dan kreatif.

Terdapat juga beberapa teka-teki “paradoks” Tangram yang dibincangkan dalam Buku Tangram dan tempat lain dalam talian, di mana kepingan Tangram disusun untuk membuat dua bentuk yang kelihatan sama (tetapi di mana satu kelihatan mempunyai sekeping sisa).

Sebagai cabaran bonus, mungkin anda boleh menyelesaikan paradoks bar coklat tak terhingga serupa yang dipopularkan di Instagram dan TikTok.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *