Larangan Ke Atas Minyak Mentah Rusia Telah Menyebabkan Industri Minyak Menjadi Terdesak

Merujuk kepada petikan TheStar.Com, harga minyak mentah terlibat dalam perebutan antara kebimbangan kemerosotan permintaan yang didorong oleh kemelesetan dan kesempitan bekalan yang berterusan, dengan risiko permintaan semakin mendahului. Tetapi ramai dalam industri minyak bimbang bahawa kesesakan bekalan akan kembali semula apabila larangan Kesatuan Eropah terhadap import minyak mentah Rusia berkuat kuasa pada Disember, dan langkah serupa ke atas produk ditapis pada Februari 2023.

Industri ini mengadakan perhimpunan bersemuka besar pertamanya di Asia pada acara S&P Global Commodity Insights APPEC 2022, dan ketidakpastian tentang cara larangan itu akan berfungsi dalam amalan dan cara ia akan menyesuaikan diri adalah berleluasa.

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa sangat sedikit dalam industri minyak berpendapat larangan itu adalah idea yang baik, bukan sahaja dari perspektif risiko untuk membekalkan, tetapi juga dari perspektif peningkatan pematuhan, pengangkutan dan kos lain.

Dan kemudian terdapat faktor yang sentiasa ada bahawa sesetengah pemain akan mencari cara untuk menipu dan berjaya daripada campur tangan kerajaan secara berkesan dalam pasaran komoditi yang paling penting di dunia.

Perlu melihat perkara yang dipertaruhkan dan apakah senario yang paling munasabah apabila larangan itu berkuat kuasa.

Eropah kini mendapat kira-kira dua juta tong sehari (bpd) minyak mentah dan kira-kira 1 juta bpd produk dari Rusia

Pelan semasa adalah bahawa tong ini tidak lagi akan pergi ke Eropah, tetapi mereka boleh kekal di pasaran dunia di bawah had harga yang belum ditentukan yang ditetapkan oleh Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan negara lain yang terlibat dalam larangan Minyak mentah dan produk Rusia.

Langkah-langkah pematuhan

Penapis, penanggung insurans, pengirim dan peniaga akan dapat berurusan dalam minyak mentah dan produk Rusia jika mereka mematuhi had harga dan langkah pematuhan yang berkaitan.

Matlamatnya adalah untuk mencapai dua perkara. Pertama, untuk mengekalkan minyak mentah dan produk Rusia dalam campuran global tetapi pada harga yang dikurangkan dengan ketara, yang bertindak sebagai hukuman untuk Moscow kerana pencerobohan 24 Feb ke atas Ukraine.

Eksport produk

Terdapat beberapa faktor risiko yang tidak diketahui pada masa ini. Antaranya ialah sama ada Presiden Rusia Vladimir Putin dengan lemah lembut akan menerima had harga pada kebanyakan eksport minyak mentah dan produk negaranya, atau sama ada beliau hanya akan menutup pengeluaran dan melihat sama ada itu akan melumpuhkan ekonomi Barat dan melemahkan keazaman mereka.

Dengan mengandaikan Putin membenarkan minyak mentah terus mengalir di bawah had harga, masalah itu kemudiannya menjadi salah satu pematuhan dan logistik.

Walaupun tahap had harga masih belum dikeluarka, ia mungkin satu andaian yang adil bahawa ia perlu berada pada diskaun yang agak tinggi kepada harga semasa penanda aras global seperti niaga hadapan minyak mentah Brent.

Pada awal dagangan Asia semalam, minyak mentah Brent didagangkan menghampiri paras terendah sembilan bulan pada AS$84.75 atau RM391 setong, setelah merosot hampir 20% sejak akhir Ogos apabila kebimbangan kemelesetan global semakin meningkat.

Dalam hujah, mari kita anggap harga Brent AS$80 atau RM369 menjelang Disember apabila larangan itu berkuat kuasa, dan had harga untuk minyak mentah Rusia sebanyak AS$60 atau RM277.

Pada diskaun seperti itu, kemungkinan besar negara di Asia, seperti China dan India, serta pengimport minyak mentah yang lebih kecil di Afrika, seperti Afrika Selatan, akan berminat untuk membeli dua juta tong minyak mentah Rusia tidak lagi pergi ke Eropah .

Mengelakkan sekatan

Jika permintaan untuk minyak mentah yang diberi diskaun melebihi bekalan, maka masalah menipu atau menumbangkan had harga akan berlaku.

Terdapat pemain dalam industri minyak yang telah menjadi sangat mahir untuk memintas sekatan, dengan aliran berterusan minyak mentah Iran dan Venezuela menjadi contoh.

Walau bagaimanapun, AS dan Eropah sebenarnya mungkin tidak kisah menipu pada had harga, bergantung pada cara wang itu dibahagikan.

Seorang pegawai kanan, bercakap di luar rekod pada acara Persidangan Petroleum Asia Pasifik, berkata bahawa jika peniaga dan penapis menghasilkan sedikit wang daripada memintas had harga, itu sebenarnya tidak menjadi masalah.

Ia akan menjadi lebih bermasalah jika sebahagian daripada wang yang melebihi had harga dikembalikan kepada Rusia, tetapi walaupun dalam senario ini, selagi Moscow tidak mendapat harga penuh untuk minyaknya, maka rancangan untuk menghukum Rusia akan dianggap sebagai bekerja.

Risiko utama rancangan untuk mengehadkan harga minyak mentah dan produk Rusia dan memaksa penjajaran semula aliran global ialah logistik tidak akan dapat mengikuti rentak.

Lebih banyak kapal tangki akan diperlukan untuk menghantar minyak mentah Rusia memandangkan peningkatan masa pelayaran jika minyak mentah dan produk pergi ke Asia dan bukannya Eropah.

Sebaliknya, persamaan itu bermakna Eropah perlu mengimport lebih banyak minyak mentah dari jauh, dengan kargo untuk menggantikan Rusia mungkin datang dari Afrika, Timur Tengah dan Amerika.

Mengetatkan bekalan

Semua ini menambahkan kos dan kerumitan perdagangan global dan berkemungkinan mengakibatkan pengetatan bekalan, kerana kemungkinan besar walaupun permintaan ada, beberapa tong Rusia yang pernah pergi ke Eropah tidak akan dapat pergi ke tempat lain kerana kekangan rantaian bekalan.

Industri minyak mungkin lebih suka bahawa Eropah dan Amerika Syarikat tidak meletakkan sekatan ke atas minyak mentah Rusia, tetapi ini pada masa ini bukan pilihan dari perspektif politik.

Sama ada industri boleh menyesuaikan diri dalam masa dan apa yang dilakukan oleh Putin sebagai tindak balas adalah risiko yang menjulang yang semua tetapi memastikan bahawa premium risiko semasa dalam harga minyak mentah kekal pada tempatnya.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *